Direct contact telefoon 06-13012483 facebook twitter linkedin

Seasons Full Service Internetbureau

Neem contact op

Persbericht schrijven

18 maart 2015

Een persbericht schrijven is niet zo eenvoudig als u denkt. De schrijver moet met veel facetten rekening houden en daarnaast als geen ander in de huid van de lezer kunnen kruipen. Een goed persbericht informeert en zet uw bedrijf op de kaart. Maar wat zijn de kenmerken van een goed persbericht? Kunt u zelf persberichten schrijven of is het verstandiger om hier een tekstbureau voor in te huren?

Richtlijnen voor het schrijven van een goed persbericht
Wilt u een goed persbericht schrijven, dan is de eerste alinea direct het belangrijkste waaraan u begint. Persberichten die vanaf het begin al de belangrijkste informatie bevatten, worden veel vaker in zijn geheel gelezen. In de eerste alinea plaats je dan ook de boodschap; Wat voor nieuws wilt u overbrengen op de lezers? Wat is de kern, waar draait het om?

Plaats geen overbodige tekst
Goede persberichten zijn gemakkelijk om te lezen. De lezer hoeft zich niet of nauwelijks in te spannen om de boodschap te begrijpen. Voorkom het gebruik van lastige terminologie en schrijf kort en bondig. Maak gebruik van voldoende subkopjes, zodat de lezer niet verwart raakt. Heel belangrijk is ook om zo min mogelijk informatie te herhalen. Een persbericht is geen advertentie! Daarnaast blijft u altijd bij de kern: Schrijf er niet omheen maar ga recht op het doel af.  Is uw persbericht eenmaal klaar? Neem deze dan nog eens kritisch door en probeer zoveel mogelijk overbodige zinnen en woorden te schrappen.

Persberichten mogen geen advertenties zijn!
Zoals we hierboven al schreven: Een persbericht mag nooit een advertentie worden! Een persbericht moet juist voldoende nieuwswaarde hebben. Komen lezers erachter dat uw persbericht een verkapte vorm van een advertentie is, dan zijn ze snel vertrokken en hebt u uw doel niet bereikt. Persberichten zijn het beste te vergelijken met nieuwsberichten. Probeert u zich te verplaatsen in de rol van een lezer. Schrijf feitelijk, duidelijk en draai nergens om heen. U hoeft niemand te overtuigen, wel te informeren.  

Stelt u zichzelf steeds de volgende vragen:

Laat uw persbericht schrijven
De juiste persberichten Schrijven? Seasons is uw partner!

Nieuws

meer nieuws


Twitter