Direct contact telefoon 06-13012483 facebook twitter linkedin

Seasons Full Service Internetbureau

Neem contact op

Semantic search

Vrijdag 13 maart 2015

Google gaat in de komende tijd veranderingen aanbrengen in de resultaten van de zoekmachine, door informatie toe te voegen. Google zelf noemt de verandering 'Semantic Search'. De alom bekende, vertrouwde pagina's met zoekresultaten gaan volledig op de schop.

Semantic Search
Een ding verandert er in elk geval niet: Namelijk het algoritme waarop de zoekresultaten gebaseerd zijn. Dat blijft in de huidige vorm bestaan. Met Semantic Search probeert Google zoekopdrachten beter te gaan begrijpen. Met andere woorden: Tik je een zoekopdracht in, dan probeert Google zoekmachine je zoekresultaten aan te bieden die beter bij jou matchen. Google wordt menselijker?

Google gaat betekenissen begrijpen
De zoekmachine van Google zal binnenkort, dankzij het toevoegen van een enorm database met informatie over personen, producten, diensten en plaatsen, nauwkeuriger matches kunnen maken. Concreet betekent dit dat Google straks beter in staat zal zijn om de betekenis van zoekopdrachten te begrijpen. In de praktijk zul je bijvoorbeeld sneller een antwoord krijgen op een vraag die je stelt in de zoekmachine, terwijl je voorheen vooral resultaten in de vorm van websites ontving.

Waarom heeft Google Semantic Search gestart?
Google wil dat mensen hun antwoorden vinden op Google, i.p.v. op andere websites. Waar Google tot op heden meer een tussenpersoon was, wordt het nu meer een aanbieder van informatie. Vooral Twitter en Facebook zitten Google dwars, aangezien mensen deze media steeds vaker gaan gebruiken om antwoorden te vinden op vragen.

Zoekresultaten en de gevolgen
Bronnen bij Google geven aan dat de zoekresultaten veranderen in samenstelling. Deze resultaten zullen tot wel 20% gewijzigd worden. Bezoekers van Google zullen straks minder snel geneigd zijn om door te klikken naar websites, aangezien Google live de antwoorden op veel van je vragen geeft. Website eigenaren moeten rekening houden met een flinke daling van hun bezoekersaantallen. Het is nog niet bekend wanneer Semantic Search voor het eerst wordt toegepast. De verwachting is dat dit binnen nu en drie maanden gebeurd. Voor gebruikers van Google is deze vernieuwing goed nieuws. Zij zullen in de toekomst nog sneller antwoorden vinden op vragen die ze op Google stellen. Voor website eigenaren is het slecht nieuws. Het komt erop neer dat Google websites min of meer als haar concurrent gaat beschouwen, terwijl het wel hun informatie gebruikt. Andersom is het zo dat dit direct tot gevolg heeft dat webmasters rekening moeten houden met een terugloop van bezoekersaantallen en dus mogelijk ook inkomsten.

Nieuws

meer nieuws


Twitter